Möt våra medarbetare

"Jag får vara deras sol"

I rollen som måltidsvärd ingår bland annat att förbereda och servera mat till Karolinskas patienter och anhöriga. Men för Darina handlar jobbet framför allt om att göra sitt yttersta för att bidra till en bättre vardag för alla på sjukhuset, genom att visa kärlek och genuin omtanke.

Darina står lutad mot en diskbänk, iklädd en mörkblå skjorta och svart förkläde. Hon har håret utsläppt och ler och tittar in mot kameran.

Det var möjligheten att hjälpa människor som gjorde att Darina Dimitrova sökte tjänsten som måltidsvärd på Karolinska. Nu har hon arbetat på sjukhuset i sex år och blivit en ovärderlig del av teamet, känd för sin omtanke och sitt engagemang. 

– Jag börjar dagen med att förbereda köket, fixa kaffe och se till att all utrustning är på plats och att allt är ordentligt rengjort. Hygienen är jätteviktig! Man måste vara medveten, följa instruktioner och säkerställa en bra grund för att få en bra start och fortsättning på resten av dagen, berättar Darina. 

Måltidsvärdarna arbetar i beredningsköken på vårdavdelningarna där de värmer, lägger upp och serverar mat till sjukhusets patienter och anhöriga.

– En måltidsvärd måste jobba med hjärtat. Vi träffar olika personer, patienter, anhöriga, vårdpersonal. Jag tänker alltid på vad jag kan göra för att deras dag ska bli bättre. Människorna vi möter kanske behöver få prata eller gråta ut. Jag älskar att jobba nära andra människor och när jag får möjlighet att vara deras sol i vardagen. 

Darina trivs med sitt team och finns alltid tillgänglig för att hjälpa till med introduktion av nya kollegor, stötta om någon behöver hjälp och guidar när diskussioner eller frågor uppstår. 

– Det finns alltid en plus- och en minussida, av allt. Jag försöker hela tiden fylla på plussidan, lyfta människor och inte fokusera på det negativa. Om jag hör att någon pratar illa om en person så stoppar jag det. 

– En gång kom en kollega till mig och sa att hon tyckte det var svårt att få bra kontakt med personalen på avdelningen där hon jobbade. Då tipsade jag om att börja från början för att bygga en bra grundrelation. Sen kan du jobba vidare utifrån det, och ta små steg för att lära känna dem bättre. Efter några veckor kom hon tillbaka och sa att det blivit mycket bättre! 

Det är inte svårt att förstå att Darina är otroligt uppskattad av både vårdpersonal och patienter och hon har även hittat ett sätt att hantera klagomål utan att förstöra den goda relationen. 

– Man får lyssna på dem, visa förståelse och be om förlåt. Sen, nästa dag kan man försöka visa lite extra genuin omtanke genom att säga hej med ett leende eller fråga om man kan hjälpa till.

En riktig superhjälte är både stark, snäll och modig och Darina har alla dessa egenskaper. 

– En gång mötte jag en ung tjej som blödde från huvudet. Hon kändes förvirrad, sprang mot en vägg och slog huvudet mot den. Jag gick fram och kramade om henne och pratade lugnt. Sen bad jag om hjälp från folk som passerade att de skulle kontakta vårdpersonal. Den här tjejen blev inlagd på avdelningen där jag jobbade. Hon ville inte prata med läkarna utan sa ”jag vill prata med tjejen i köket”. Hon tyckte att jag förstod henne. 

4 tips från Darina!

  • Le! Om du tänker på den personen du tycker allra mest om så kommer du att le och det kommer smitta av sig till alla du träffar.
  • Visa att du finns och få personer att lita på dig. En bra grund gör att du kan bygga vidare på relationen.
  • Om du gör det lilla extra för andra, kommer du får så mycket tillbaka! Mina relationer gör att jag har väldigt lätt att samarbeta med personer i min närhet.
  • Visa tacksamhet!

 

Januari 2025

Vi är Coor

Möt fler av våra medarbetare