Möt våra medarbetare

”Att få hjälpa människor är något jag brinner för”

I 22 år har Malin jobbat som kundkommunikatör i Östergötland. De senaste fyra åren har hon tagit nya steg i karriären och idag är hon gruppchef.

Malin står delvis skymd av buskage. Hon bär en svart blus, en uppknäppt kofta och glasögon. Hon ler och tittar in i kameran.

Malin Lindholm började sin resa på Coor i september 2019 när Coor tog över telefoniuppdraget i Östergötland. Karriären tog snabbt fart när hon blev driftledare kort efter att hon började på Coor.

– Min driftledare blev sjukskriven och då erbjöd jag mig att hjälpa till om det behövdes, och nästa dag blev jag driftledare. Det kändes ändå jättetryggt då jag hade varit back up till driftledare tidigare, berättar Malin.

Innan Malin blev driftledare gick hon en diakonal utbildning på halvtid i fyra år, en utbildning som lade grunden för hennes intresse för ledarskap.

– Diakoniutbildningen gav mig verktyg att prata med människor, att lyssna och att hantera både glädje och sorg, förklarar hon. Färdigheter som har varit ovärderliga i hennes arbete på Coor.

Det blev också ingången till att Malin vågade ta steget att bli driftledare. Genom åren har Malin sett till att ständigt utvecklas och anta nya utmaningar, vilket har hållit henne engagerad och motiverad.

– Jag är egentligen ganska rastlös, men det finns alltid nya saker att lära sig på Coor. Jag har alltid velat utvecklas och komma vidare, det är något jag och min chef har pratat om. Det visar också mina kollegor möjligheterna som finns hos Coor, säger hon.

I mars blev Malin gruppchef efter att ha sökt tjänsten när den blev ledig.

– När jag började som gruppchef fick jag en mentor, som hade samma tjänst som jag fast i Uppsala. Hon har varit ett fantastiskt stöd, särskilt i personalfrågor, berättar Malin.

En vanlig arbetsdag för Malin börjar tidigt, ofta innan klockan sju, eftersom hon vill prioritera att träffa både natt- och dagpersonalen.

– Jag träffar nattpersonalen för att höra hur natten har varit och visa att jag finns där för dem, säger hon. Dagen fortsätter med möten, administration och att hålla koll på statistik. Ingen dag är den andra lik. Att få hjälpa människor, ibland till och med rädda liv, är något Malin brinner för.

Som kundkommunikatör är det av stor vikt att kunna lyssna och vara noggrann, särskilt i stressade situationer.

– Det gäller att kunna ställa om för det svänger fort. Det kan gå från att det inte ringer alls i telefonerna till att det helt plötsligt ringer in ett hjärtstopp. Vi hanterar liv och död, så det gäller att kunna ta tre djupa andetag och agera lugnt, förklarar hon.

För Malin handlar ledarskap om att vara närvarande och lyhörd.

– Jag är mån om att mina medarbetare ska känna sig sedda och uppskattade. Med rätt inställning och stöd finns det stora möjligheter att utvecklas inom Coor, säger Malin.

Foto: Zandra Erikshed

September 2024

Vi är Coor

Möt fler av våra medarbetare