Om projektet
Nytt kontor och nya arbetssätt
Genom lokalsökande och förhandlingar där Coor verkade som rådgivare landade MTR i att flytta från Kungsholmen till Hagastaden. Man gick från 6 våningsplan till bara 1,5 med en tydlig samlingsyta för att uppmuntra mer samarbete och gemenskap mellan de olika avdelningarna.
– På gamla kontoret hade vi stor andel fasta platser där man satt väldigt avskilt och träffade sällan kollegor utanför sin enhet naturligt. Det var något som vi verkligen ville förändra till vårt nya kontor, säger Erika Ahlqvist, vd på MTR Facility Management.
Genom olika förändringsledningsaktiviteter och dialog med chefer kunde MTR förbereda medarbetarna på det nya arbetssättet, från fasta platser till olika hemvistzoner med en tydlig "clean-desk"-policy. Det skapade en bättre flexibilitet och MTR kunde nyttja lokalen mer effektivt.
– Även om alla platser är clean-desk finns det fortfarande funktioner som till exempel kräver annan utrustning eller avskildhet, och det tog vi såklart hänsyn till när vi tänkte igenom flödet på kontoret och satte hemvister.
Coor var också med och upphandlade samt driftsatte passersystem, brandskydd, släcksystem och UPS i serverrum. Även mötesrumsteknik och inredning upphandlades.
– Inredningen känns enhetlig samtidigt som den är varierande mellan rumsligheter. Mötesrumsteknik är ett lyft från vårt gamla kontor. Den nya inredningen likväl som mötesrumstekniken är något våra medarbetare verkligen uppskattar.