Kundcase

3 och Coor – kontorsflytt gav oväntade effekter

När teleoperatören 3 valde att bygga om sitt huvud­kontor i Köpenhamn stod de inför en utmaning: att skapa utrymme för både traditionellt och kreativt arbete. Resultatet blev bättre än någon kunnat ana.

Theis Enø Larsen, projektledare på 3 i Danmark

– Mina kollegor använder vårt nya kontor på ett sätt som jag inte hade kunnat föreställa mig, säger Theis Enø Larsen, projektledare på 3 i Danmark. 

På 3:s kontor i Köpenhamn arbetar drygt 450 personer med bland annat marknadsföring, ekonomi och support. Behovet av att kunna växa är något som drivit företaget ända sedan starten.

– Vi på 3 har alltid sett oss som ett utmanande företag både inom vår bransch och som arbetsgivare, det har inneburit ett stort behov av att växa, säger Theis Enø Larsen.

I början av 2022 bestämde sig 3 för att flytta drygt en kilometer från det gamla kontoret till nybyggda lokaler i Carlsbergskvarteren. Det tidigare kontoret började bli för trångt och de olika avdelningarna hade svårt att arbeta sida vid sida. Som på många andra arbetsplatser består 3:s kontor av en mix med olika typer av människor. De flesta har sin bild av hur de önskar att arbetsplatsupplevelsen ska se ut.

– Hos oss finns, som på många andra arbetsplatser, en blandning mellan yngre och seniora med­arbetare med olika behov och krav på kontoret. En del hittar fokus genom att lyssna på hög musik i en energisk miljö medan våra jurister exempelvis helst läser EU-direktiv i lugn och ro, säger Theis.

En abstrakt plan realiseras

Att planera sittplatser, möblering och sociala ytor för umgänge var en viktig del i att förverkliga det nya kontoret. Ofta blev planerna abstrakta och svåra att visualisera men tillsammans med Helle Nøhr på Coor Advisory utformades kontorsupplägget genom planeringsmöten och workshops. I projektledningen deltog också bolaget Martela som tillverkar möbler för offentliga miljöer. Med deras hjälp kunde inredningslösningar efter 3:s behov tas fram.

– Det är svårt att förvänta sig perfektion när man flyttar in till ett kontor. Man måste se det som en fortlöpande process där det krävs att man stannar upp och göra justeringar på vägen. Genom hela processen var Martela en engagerad och kompetent partner, allt från möbelleverans till inflyttning gick väldigt smidigt, säger Helle Nøhr, Head of Advisory.

– Att försöka se hur våra idéer skulle kunna göras till verklighet innan kontoret stod färdigt var en stor utmaning. Men på vägen lärde jag mig att det är viktigt att ta det hela med ro och försöka behålla fokus på våra mål, förklarar Theis.

Oväntade effekter

När flyttlasset gick till det nya kontoret var förväntningarna höga bland kollegorna. Många av idéerna som Theis och Helle hade arbetat med fick fysisk form och kunde äntligen användas.

– Att förstå projektets syfte utöver den praktiska biten med att flytta in möbler och skapa mötesrum är något som är otroligt viktigt. Det vill säga hur mina kollegor upplever och använder kontoret, säger Theis.

När den första fredags AW:n hölls på kontoret blev det tydligt hur medarbetare kan vara med och forma arbetsplatsen på olika sätt.

– Under AW:n hade mina kollegor tagit eget initiativ och byggt upp en spelplan för beer-pong i matsalen. Varken jag eller Helle hade förväntat oss detta i kontorsplaneringen! Det är oerhört kul att se hur mina kollegor engagerar sig och är kreativa på det här sättet, säger Theis.

Framtiden

Vikten av att kunna göra ändringar och flytta runt möbler på kontoret är något som ingick i planeringen berättar Theis och Helle. Eftersom behoven förändras under tid behöver kontoret kunna ställas om efter det som fungerar bäst.

– Vi var noga med att det skulle finnas utrymmen som kan användas på flera olika sätt så att vi kan vara flexibla vid omställningar, berättar Theis. Mötesrum och loungeutrymmen används både för arbete som kräver lugn och ro men också för livliga och kreativa workshops.

– Kollegor som tidigare bokade traditionella mötesrum med konferensbord och stolar väljer nu mer kreativa rum som är fyllda med växter, soffor och fåtöljer. Vi har till och med en gungstol i ett av rummen, säger Theis.

Resan mot 3:s nya kontor började med ett vitt ark men resulterade i en färgrik och kreativ arbetsplats som fungerar för flera olika typer av arbetssätt. Coors roll i arbetet beskriver Theis som en ärlig och positiv partner.

– Helle utmanade oss med frågor som vi inte hade tänkt på samtidigt som hon bidrog med värdefulla idéer. Hon har varit en upplyftande medlem i teamet och gjorde vårt arbete enkelt och roligt.

Kontakta Coor

Vill du prata FM-tjänster? 

Som ledande inom Facility Management bidrar Coor till utvecklingen av Nordens bästa arbetsmiljöer – smarta, hållbara och fulla av glädje. Våra servicelösningar låter dig fokusera på din egen kärnverksamhet. Allt annat tar vi hand om.

Kontakta gärna oss för att se hur vi kan hjälpa dig.

Medarbetare som umgås på framtidens arbetsplats