Datadriven lokalvård: Rätt insats på rätt plats
Tänk om du som kund hade möjlighet att få en lokalvårdstjänst som i realtid mätte hur mycket olika ytor användes och anpassade städningen därefter. Det är numera möjligt med Coors koncept för datadriven lokalvård – som vi under året utvecklat i nära samarbete med kunder, leverantörer och medarbetare.
Under 2024 pågick ett intensivt pilotprojekt i en svensk kontorsbyggnad på 25 000 kvadratmeter. Resultatet: Coors nya koncept för datadriven lokalvård som lanserades vid årsskiftet.
– Med datadriven lokalvård säkerställer vi att städningen utförs precis där den behövs. Vårt mål var att i nära samarbete med kunden utveckla ett innovativt och datadrivet koncept, som förbättrarar lokalvårdsleveransen. Det är ett koncept som vi nu är redo att rulla ut brett, förklarar Jacqueline Järmens, tjänsteutvecklare inom lokalvård på Coor.
Kundengagemang och en nära dialog är avgörande för att skapa ett framgångsrikt koncept.
Jacqueline Järmens
Under pilotprojektet utgick lokalvården från data som samlades in av de 250 sensorer som installerats i hela byggnaden. Den inkomna datan skickades vidare till ett it-verktyg som analyserade och distribuerade den. Lokalvårdarna som arbetade i projektet hade surfplattor monterade på sina städvagnar där en karta över byggnaden tydligt angav vilka områden som aktiverats av sensorer. Exempel på data kan vara hur många gånger en toalett använts eller hur länge ett mötesrum varit upptaget under dagen.
– Den här metoden bygger på den självklara principen att det är bättre att städa de ytor som faktiskt använts, säger Jacqueline Järmens och fortsätter:
– Om det exempelvis finns två toaletter, där den ena har använts tio gånger och den andra inte alls, är det ju naturligtvis mer effektivt att bara städa den som använts, i stället för båda.
–Ett annat exempel på användning av data är om en kund ofta får slut på toalettpapper på en av sina toaletter, men i övrigt är nöjd med vårt arbete. Då kan man fråga sig: är den bästa lösningen att öka våra besök – vilket skulle höja kundens kostnader – eller är det smartare att se över storleken på toalettpappershållarna? säger Jacqueline Järmens
När Coor mäter och analyserar sin lokalvårdsleverans utifrån frekvens, så finns det alltså fler sätt att förbättra leveransen än att bara att justera antalet gånger en yta städas.
Våra medarbetare på plats har varit väldigt engagerade i projektet och det är avgörande eftersom de måste ta till sig ett helt nytt arbetssätt.
Jacqueline Järmens
Det gångna året har präglats av ett nära samarbete med kunden – ett stort industriföretag – där pilotprojektet genomförts. Under utvecklingen av konceptet arbetade Coor enligt den uppsatta samarbetsmodellen, som innebär att man tillsammans med kunden analyserar och utvärderar leveransen innan några förändringar implementeras.
– Vi är övertygade om att kundengagemang och en nära dialog är avgörande för att skapa ett framgångsrikt koncept, säger Jacqueline Järmens.
Både kunden och Coor är mycket nöjda med resultatet:
– Under pilotprojektet har vi kontinuerligt följt upp kvaliteten på vår lokalvård och optimerat den när det behövs. Våra medarbetare på plats har varit väldigt engagerade i projektet och det är avgörande eftersom de måste ta till sig ett helt nytt arbetssätt, säger Jacqueline Järmens.
Hon beskriver hur datadriven lokalvård även förbättrar arbetet för lokalvårdarna. Att arbeta efter en strukturerad lokalvårdsmodell baserad på faktisk användning och överblick över vilka uppgifter som behöver utföras, gör arbetet tydligare och mer meningsfullt.
Enligt Jacqueline Järmens förenar det nya konceptet två av Coors kärnvärden:
– Det bygger på vår passion för innovation och vårt engagemang för att hitta nya lösningar för våra kunder. Vi strävar efter att bli mer datadrivna och digitaliserade i stort. Precis som många av våra kunder vill vi ligga i framkant när det gäller innovation och nya lösningar. Vår ambition är alltid att skapa hållbara tjänster och koncept som ökar kundnöjdheten.