Effektiv kommunikation mellan vårdpersonal och patienter
Digital måltidsbeställning har testats tillsammans med vårdpersonal och anställda vid Karolinska Universitetssjukhuset i Solna. Under januari 2024 börjar tjänsten implementeras på riktigt och ska senast i slutet av 2024 finnas på alla vårdavdelningarna där vi har våra måltidsvärdar.
– Vårdpersonal och måltidsvärdar har agerat testpersoner för tjänsten och responsen vi fått har varit väldigt positiv. Styrkan har varit att informationen gjorts tillgänglig på ett enkelt sätt vilket gjort det lättare att välja bland rätterna, säger Minna.
Hur fungerar tjänsten i praktiken?
– Vårdpersonalen kan tillsammans med patienten välja mellan de olika rätter som finns i avdelningssköket och filtrera fram efter behov och önskemål på en surfplatta. Där finns givetvis också information om allergener men också innehåll i rätterna så att patienterna känner sig trygga med sina val. De som är allra sjukast ska inte behöva fundera så länge på vad de vill äta men ändå få en så bra måltidsupplevelse som möjligt, säger Minna Cirin.
När informationen kring maten finns tillgänglig på ett enkelt sätt underlättar det också kommunikationen mellan vårdpersonalen och patienterna kring önskemål. Vårdpersonal eller måltidsvärdar kan exempelvis föreslå maträtter genom att visa upp bilder på måltiderna.
Planer på tilläggstjänster
Ylva Orrevall är legitimerad dietist på Karolinska och har tillsammans med Coor hjälpt till att utveckla Digimål-tjänsten som ett konkret resultat av det gemensamma innovationsavtalet.
I framtiden kan det också bli aktuellt med tilläggstjänster som utökar användningsområdet för Digimål. Ett exempel är att anpassa tjänsten så att patienterna själva får möjlighet att lägga beställningar från sina mobiltelefoner.
– Med hjälp av beskrivningar och bilder så skulle patienterna själva få möjlighet att ta del av utbudet och göra sina beställningar själva, givet att de orkar och vill det, säger Ylva Orrevall.
Karolinska Universitetssjukhuset har fått stor uppmärksamhet sedan Coor tog över ansvaret för att tillgodose sjukhuset med patientmåltider. Med helhetslösningar där tillagning, leverans och måltidsvärdar ingår har Coor bidragit med att lyfta servicenivån för måltidsleveranserna.
– Genom att ständigt satsa på innovationer som exempelvis Digimål kommer vi att kunna göra ytterligare förbättringar runt måltidsupplevelsen för alla patienter, även i framtiden, säger Minna Cirin.