Hållbarhet

Kaffe som gör skillnad – från Kongo till kontoret

För Coor är kaffet på kontoret mer än bara en koffeinkick; det är en möjlighet att göra gott för både miljön och kaffeproducenterna. Coor samarbetar därför med Rutasoka Coffee som vill skapa en mer hållbar och smakfull kaffeupplevelse, från odling till kopp.

odlare som odlar mer hållbart kaffe

Kaffeproducenterna i Kongo står inför stora utmaningar som ett resultat av klimatförändringar, politisk oro och konflikter. Efter en resa till hemlandet beslutade sig därför Rebu Burubwa att förena sig med ett kaffekooperativ i Kongo och starta Rutasoka Coffee.

– Kaffe var en gång den näst största exportvaran efter koppar i Kongo. Det är en export som försörjer många familjer som drabbades hårt av mineralkonflikterna i landet. Dessa konflikter gjorde människor som i flera år försörjt sig av egen kraft bidragsberoende. Därför ville vi öppna upp marknaden för de småskaliga producenterna i Kongo, och bygga en hållbar och skalbar värdekedja. För oss är det superviktigt att vi ska göra skillnad för kaffeproducenterna och även för kunden, säger Rebu.

Rutasoka arbetar tillsammans med ett kaffekooperativ med närmare 4 000 kaffeproducenter. De har ett nära samarbete med agronomer som hjälper producenterna att utveckla sina plantager. Kaffet importeras från Kongo som råkaffe, och rostas sedan i Västra Frölunda i Göteborg.

– Det är så viktigt att bönderna får återskapa sin yrkesstolthet som kaffeproducenter och att de får stöttning i att utveckla sina plantager. Vi finansierar också nya kaffeplantor eftersom många producenter inte har haft ekonomisk möjlighet att utveckla sina plantager. Med nya kaffeplantor tar det ungefär 2,5–3 år från planta till full skörd, med minst dubbel avkastning mot vad de gamla plantorna producerat, säger Rebu.

Nästa steg i hållbarhetsarbetet

Johan Klausen, Pricing Manager Food & Beverage på Coor, menar att Rutasoka har nått nästa nivå av en mer hållbar kaffeproduktion.

– Coor har erbjudit kunder ekologiskt kaffe i över tjugo år i Sverige och många kunder vill nu ta nästa steg i hållbarhetsarbetet. Därför är det jätteviktigt för oss att hitta bättre och mer hållbara alternativ. Rutasokas arbete med mer hållbart skogsjordbruk är nästa steg för att minska utsläppen av växthusgaser och samtidigt arbetar Rutasoka med sociala insatser i de samhällen där kaffet odlas, säger Johan.

Skogsjordbruk innebär att man planterar skuggträd på kaffeplantagerna. Träden ger plantorna skugga, löven som faller ner bidrar till en bättre jordmån och träden binder också koldioxid.

– Vi kan inte göra det här ensamma utan vi behöver samarbeta med andra företag som delar vår vision och värderingar. Där kommer Coor in. Samarbetet gör att vi kan fokusera på det vi är bra på, att göra leveranskedjan mer hållbar, säger Rebu.

"Smaken otroligt viktig"

I slutet av året anordnade Coor en kaffeprovning hos en av Coors kunder. Valet föll på Rutasoka Coffee. Smakupplevelsen är viktig för medarbetaren, men även vilken påverkan konsumtionen har på miljön.

– Vi har fått väldigt bra feedback från kundens anställda, det är inte bara ett kaffe som smakar gott, det gör också gott, säger Johan.

– Det ska kännas att jag dricker kaffe, inte bara för koffeinets skull, jag ska känna tonerna. De anställda ska inte behöva gå till ett café på stan för att få gott kaffe. Därför är smaken otroligt viktig för oss. Vi har jobbat med kaffe från enbart Kongo fram till idag, nu vet vi att vi kan göra mer skillnad och kommer påbörja samarbeten med kooperativ i andra Östafrikanska länder också, med smak, hållbarhet och spårbarhet i fokus, säger Rebu.

Framöver kommer spårbarheten att öka ytterligare med hjälp av tekniska innovationer. Det kommer att finnas QR-koder på Rutasokas kaffeförpackningar som gör det möjligt att ta med kunden på kaffets resa från Kongo till kaffemuggen på kontoret.

– Genom QR-koden kommer du direkt kunna se vilket område kaffet kommer ifrån, lära känna några av bönderna som producerat kaffet och fått stöd i att utveckla sina plantager. På så sätt kan du känna dig mer delaktig i det hållbarhetsarbete som arbetsgivaren tagit initiativ till, säger Rebu.

Om Rutasoka Coffee

  • Rutasoka startades av Rebu Burubwa 2017 
  • De är fem anställda i Sverige och Kenya 
  • Rutasoka var namnet på Rebus farfar och betyder ”Gemenskap” på kifuliru 
  • Rutasoka återinvesterar en del av omsättningen i det samhälle i Kongo där kaffet odlas.

"Coor har erbjudit kunder ekologiskt kaffe i över tjugo år i Sverige och många kunder vill nu ta nästa steg i hållbarhetsarbetet. Därför är det jätteviktigt för oss att hitta bättre och mer hållbara alternativ"

Johan Klausen, Pricing Manager Food & Beverage

Kontakta Coor

Vill du prata FM-tjänster? 

Som ledande inom Facility Management bidrar Coor till utvecklingen av Nordens bästa arbetsmiljöer – smarta, hållbara och fulla av glädje. Våra servicelösningar låter dig fokusera på din egen kärnverksamhet. Allt annat tar vi hand om.

Kontakta gärna oss för att se hur vi kan hjälpa dig.

Medarbetare som umgås på framtidens arbetsplats