Smarter Worklife

Branden i Köpenhamns börshus
– 33 000 rökskadade kvm skulle rengöras

Många var i chock när 400 år av danskt kulturarv i våras stod i lågor. För ett stort antal Coor-medarbetare innebar det en upp-och-nervänd vardag, där 33 000 rökskadade kvadratmeter skulle göras kliniskt rena – på fem dagar.

Köpenhamns börshus totalförstördes i en brand i april 2024

På morgonen den 16 april 2024 vaknade danska folket upp till chockerande uppgifter: Köpenhamns historiska börshus och centrum för dansk affärsverksamhet stod i lågor. Drygt två timmar efter att det första larmet kom in till polisen vid 7.43, kollapsade den skruvade spiran och det landmärke som i över 400 år tornat upp från huvudbyggnaden. Den danska kulturministern Jakob Engel-Schmidt uttryckte snabbt sina känslor på X (tidigare Twitter), känslor som delades av många av hans landsmän:

”Skrämmande bilder från Börsen i morse. 400 år av danskt kulturarv står i lågor”. 

En som befann sig mitt i kaoset var Jesper Brøgger. Han arbetar som teamleader på Statens Facility Management (SFM), som är en del av danska Byggnadsstyrelsen, statens största fastighetsföretag, entreprenör och leverantör av arbetsplatser för regeringen. I dagsläget har de aktuella byggprojekt värda runt 4 miljarder DKK, förser över 50 000 användare med service och hanterar över 4 miljoner kvadratmeter fastighet, flera av dessa kvadratmeter som nu, på grund av branden, var skadade.

– Då våra byggnader ligger så nära börshuset drabbades de kraftigt av rökskador, och många vägar runt våra byggnader var dessutom avspärrade på grund av släckningsarbetet. Branden var så våldsam att röken låg kvar i nästan en vecka, vilket försvårade för medarbetarna att kunna återgå till arbete i sina vanliga lokaler, berättar Jesper Brøgger.

Sedan maj 2022 är Coor i Danmark leverantör till danska Byggnadsstyrelsen. Det Integrerade Facility Management-avtalet sträcker sig fram till och med 2029, och innefattar en bred tjänstleverans med restaurang, lokalvård, utemiljö, avfall samt drift och underhåll för cirka 375 000 kvadratmeter fastighetsbestånd i Danmark. Avtalet gäller inte just Börsenfastigheten, men fem ministerier mitt emot. När branden bröt ut skickades alla Coor-medarbetare där hem.

– Det var för farligt för dem att vistas i de lokaler som vi vanligtvis rengör. Branden pågick i flera dagar, och vi fick inte gå in förrän den var helt släckt, berättar Claus Krogh Ellegaard, serviceledare och koordinator på Coor. 

En av alla Coor-medarbetare som blev hemskickade var Iben Lund, till vardags receptionist på Ekonomiministeriet.

– Jag packade ner receptionen i min väska. Jag hade ingen aning om huruvida det skulle fungera, men det var värt ett försök, och jag tog också med mig telefonen hem. Receptionen fungerade inte hemifrån, men gick att lösa på gammaldags vis. När telefonen ringde kunde jag av goda skäl inte koppla om folk, men jag kunde ringa upp personen i fråga och vidarebefordra informationen. Det uppskattades verkligen på departementet, samtidigt som de som ringde hade förståelse för att allt inte fungerade som vanligt, eftersom alla hade hört talas om branden, säger hon.

När branden till sist var under kontroll hörde danska Byggnadsstyrelsen av sig till Claus Krogh Ellegaard, eftersom en grundlig rengöring behövde göras innan ministrar och anställda kunde återgå till sina kontor. 33 000 kvadratmeter skulle göras rent från golv till tak – på fem dagar.

– Vi samlade det ordinarie teamet och frågade runt i hela Coor om hjälp. Det var helt fantastiskt att se hur vi enades som ett och samma Coor, där alla som kom in gav allt de hade – från tidig morgon till sen eftermiddag, säger Claus Krogh Ellegaard.

Tidslinjen var kort och schemat pressat, och för att arbeta i dessa regeringsbyggnader krävdes dessutom att alla medarbetare säkerhetsprövades.

– Det behövdes ett säkerhetsgodkännande, vilket var ytterligare en utmaning i detta, berättar Claus Krogh Ellegaard. Allt är dock möjligt med rätt inställning. Trots svåra förutsättningar lyckades Coor lösa utmaningarna, vilket innebar att regeringspersonal kunde återgå till rena och fräscha kontor, bara dagar efter den omfattande branden.

– Med rätt inställning löstes uppgiften. Genom att samarbeta över olika avdelningar, där många fick genomföra arbetsuppgifter som inte står i deras rollbeskrivning, lyckades vi lösa det. Alla stöttade varandra och höll humöret uppe, vilket gjorde den kaosartade situationen enklare, säger Claus Krogh Ellegaard.

Även Jesper Brøgger är imponerad över det arbete Coor mäktade med under dessa dygn.

– Coor och deras medarbetare tog sig an uppgiften med rätt inställning och arbetade över olika yrkesgränser. Det är en av anledningarna till att medarbetarna på de berörda institutionerna snabbt kunde återvända till sina arbetsplatser. Jag vill passa på att skicka ett stort beröm till Coors medarbetare för att de hanterade en så pass omfattande uppgift med mycket kort varsel, säger han.

Även om situationen var exceptionell och kantad av kaos, menar Claus Krogh Ellegaard att den var lärorik.

– Vi levererade ett mycket bra resultat till kunderna och vi fick med oss lärdomen att även stora uppgifter kan lyckas när de personer som tar sig an uppgifterna arbetar mot samma mål.

Kontakta Coor

Vill du prata FM-tjänster? 

Som ledande inom Facility Management bidrar Coor till utvecklingen av Nordens bästa arbetsmiljöer – smarta, hållbara och fulla av glädje. Våra servicelösningar låter dig fokusera på din egen kärnverksamhet. Allt annat tar vi hand om.

Kontakta gärna oss för att se hur vi kan hjälpa dig.

Medarbetare som umgås på framtidens arbetsplats