Coors arbetsplatsexperter ser att företag får stort värde av att behålla de fysiska kontoren även framåt, men framtidens arbetsplatsstrategier kommer allt mer att präglas av flexibilitet och att man som arbetsgivare kan erbjuda varierade miljöer med olika och tydliga syften.
”Att vi i framtiden vill arbeta hemifrån i ökad utsträckning är idag ett faktum. Kontor har dock fortfarande ett symboliskt och indirekt värde för hur företag och organisationer uppfattas; dels som arbetsgivare men också som samarbetspartner. Vi vet också att kontoret är en viktig plattform för innovation och att vissa medarbetare fortsätter vara beroende av kontoret för en god arbetsmiljö.” säger Sara Ericsson, arbetsplatsstrateg på Coor.
För många företag har den tidigare arbetsplatsstrategin ställts på ända i och med Covid-19. De måste nu tänka nytt kring det långsiktiga syftet med kontoret, som ett första steg i att skapa en framtidssäker arbetsplats.
”Kanske vill ni att kontoret ska vara platsen där era medarbetare får komma i kontakt med varierade miljöer, öka sin kreativitet och innovationsförmåga? Kanske ska det vara en plattform för att attrahera nästa generations talanger? Eller för att visa upp era produkter för kunder? Ställ er frågan; vad ska vår arbetsplats fylla för syfte och funktion när coronaläget är över?”, uppmanar Sara.
Tips! Fastna inte i vad som fungerar mindre bra idag
Genom att våga ifrågasätta det tidigare syftet med arbetsplatsen och definiera en ny målbild skapas bättre förutsättningar att få ut maximalt värde av kontoret även i framtiden. Ledstjärnan i arbetet bör vara att inte fastna i vad som fungerar mindre bra idag, utan istället fokusera på att ta fram en långsiktig vision av vad som kommer att fungera bra framåt utifrån er verksamhets förutsättningar.